Ett självporträtt

79275-8a23858571f14a4d8ebcf1f017638cda

Den här bilden är ett självporträtt som jag har förskönat genom att förlänga halsen en aning bl.a. 🙂  Först gjorde jag den som en tuschteckning. Sedan scannade jag in den till datorn och öppnade den i Illustrator. Där fick den lite färg, verkligen lite. Jag ville utforska sprayfunktionen som du kan se på de rosa kinderna. När jag gör bilder som ingen har beställt så har jag den fina friheten att kunna hoppa lite som jag vill mellan teknikerna och göra saker bara för att utforska och experiementera. Verktyget Opacitet är också spännande. Den turkosa färgen på tröjan har en låg Opacitet, runt 25% om jag minns rätt. Man skulle ju kunna rita turkos mellan de svarta ränderna för ett distinktare uttryck men jag ville ha kvar det där spänningen mellan tydliga konturlinjer/rufsigt hår/nyckelband från fotografiska och rosa läppglans/mjukt material i kläderna/tindrande typ/pärlörhänge. Ville är väl inte rätt ord, men när jag ändå höll på att bara experimentera så lät jag det vara kvar så där märkligt karamellsött inklusive rosa sprayduttar på kinderna.

Kommentera

