Promenad på recept

Jag har fått promenader på recept av min sjukgymnast och i dag är en så’n där dag då jag absolut inte vill. Himlen är jämngrå och regnet droppar stillsamt ner och gör stenarna på gården blöta och blänkande. Jag ryser vid tanken på en promenad i dag.  Jag sitter mycket hellre och ”kladdar” med nyinköpta tuschpennor  och försöker låtsas som om jag inte måste… Men det måste jag. Och så klart gör jag det… det är väl det minsta jag kan göra för min egen hälsa. Sätter på mig varma kläder, tar första steget och sen nästa och vips har jag märkt att det är mycket skönare ute än det ser ut inifrån. Men inte än. Sätter på lite the, trotsar hälsoråden lite till, tar fram ett papper till och skissar på några trollsländor.

IMG_2239

6 thoughts on “Promenad på recept

  1. Intressant det där med att du måste ta promenader.. Säkert är det rätt för dig! Själv blev jag dock friskare när jag struntade i de ”måstet”, när jag kände efter om jag orkade och ville gå och gjorde därefter. När jag fick öva på att känna att jag har ett val, att öva på att känna efter hur min kropp mår och ta beslut därefter..

    Om jag kände sådär som du gör här, så skulle jag inte ha gått tex. Jag skulle ha gjort det där lustfyllda som du ville göra och sedan kanske promenadlusten hade kommit till mig när jag släppt på tvånget (eller kanske inte och det var också okej).

    Men som sagt.. Alla är olika och det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig!

  2. Jag tycker att din kommentar är väldigt intressant, oxå… Jag funderar allt själv i de banorna… Inbillar mig att jag är ganska snäll med mig själv förutom promenaderna. I början var jag ute, vågar knappt nämna det, tre timmar om dagen, då var det bra att få ut stressenergin i skogen. Och idag känner jag också att det gjorde mig gott. En timme gäller nu. Staden jag bor i är liten och man träffar ofta någon man känner, vilket känns otvunget och trevligt.

    Men jag förstår din tankegång väldigt väl. Om man är en som har höga ambitioner innan man blev utbränd, så kan man ta med sig det in i rehabiliteringen och göra den prestigefull, vilket ju inte alls är meningen. Vet du vad, jag tror jag tar mig en vecka och testar den där lustprincipen 🙂 om jag får kalla den så… jag är väl medveten om att det på sätt och vis är vägen ut ur stressen.

    Tack för engagemanget, tar dessa tankar med mig…

  3. Visst är det en svår balansgång. Känner igen den från mig själv och min egen inställning till träning. Tvång. Borde. Mår väl av. Kör tills det gör för ont. Goda endorfiner. Bygga muskler som gör att jag slipper arbetsskador i långa loppet. Jag försöker hitta balansen i min nya träningsform, men det är inte lätt alltid. Gråvädret får en oftast att vilja stanna hemma. Men vänd på det… Ta en promenad och gå sedan in och sätt dig med tuschpennorna och temuggen. Då blir det roliga en slags belöning.

    Själv ska jag nog hålla mig inne stora delar av dagen idag, efter att ha kört lite väl hårt igår…

  4. Hej Helena! Jag förstod efter ett tag att du är Helena från ”Livet med orden”… vad roligt! Gick in och läste om din senaste träning på bloggen *ler igennkännande* Så stod jag på en gång i tiden och njöt av endorfinerna, skulle gärna ha den energin igen 🙂 promenaderna är ju mest till för själen under en period av utbrändhet… Jo, då, allt är en fråga om inställning. Man kan visst belöna sig så som du beskriver. Vad roligt det är med bloggandet. Jag får så mycket nya infallsvinklar här. Tack Helena, jag kanske går till… inte till gymmet, men till mina sjukgymnaster och kör cykel tjugo minuter i stället, nästa gång det ösregnar.

    • Visst är det jag från ”Livet med orden” 🙂

      Själen ska man också vara rädd om. Har hört fler som fått motion på recept i det läget. Och det tog emot i början, men var positivt i längden. En lagom balans i allt brukar vara klokt.

      Ja, bloggandet är roligt. Och jag tycker det är både kul, spännande och faktiskt också lite läskigt när nya personer hittar till min lilla vrå av nätet 🙂 Helt plötsligt finns det läsare där ute någonstans och det gör ju att jag har ännu större anledning att skriva något liksom.

      Ha en skön fredagskväll!

Kommentera

