Månadens lektionsförslag

 

Klassrummet liten d IMG_1196b IMG_1202 a IMG_1200 IMG_1199 IMG_0724 IMG_0734

Jag har en flik som heter ”Månadens lektionsförslag” Under den fliken kan du nu läsa om förslaget som heter ”November” Samtidigt flyttar jag över Oktoberförslaget hit, för att göra lite reklam för fliken.

Jag hoppas att den här sidan ska vara inspirerande för dig som arbetar med bilundervisning i olika former. Jag ska försöka att presentera mina lektioner på ett enkelt sätt. Det blir inte helt uttömmande beskrivningar, men jag tror ändå att du som jobbar med bildutbildning ska finna inspiration här.

Dessa bilder  är tagna under en period då vi var två bildpedagoger i klassrummet och utvecklade olika färguppgifter tillsammans. Det blev väldigt intressant att utveckla idéer med någon annan. Min kollega undervisade på det gamla hederliga sättet med mycket grundläggande övningar så som färgcirkeln, komplementfärger och valörövningar. Jag har inget emot detta, tvärt om, jag har ett speciellt hjärta för de gamla goda metoderna. Själv var jag ganska nyexaminerad och sög åt mig hennes lektioner som en svamp. Så skulle jag bidra med det där moderna, he, he. Å det fick bli något i stil med att ”du kan det inte förrän du har använt dina kunskaper i ett annat sammanhang”. Så jag hade en genomgång om glasmåleri. Om spröjsar, som gör att ”konturlinjerna” blir lite… stela osv. I denna bild skulle det sen synas om eleven kunde använda sig av sina nya kunskaper om komplementfärger. Jag gjorde några förebilder så att eleverna skulle förstå bättre vad jag menade (de två sista bilderna) På den allra sista bilden har jag lekt lite med att göra även konturlinjerna i komplementfärger, men det var bara lite på skoj. Skulle bara kolla deras uppmärksamhet 🙂 Jag ville att övningen skulle vara lekfull och att eleverna skulle få se den extra glöd som bilder får om man använder komplementfärger. Hela detta färgprojekt visade sig ta 5 veckor för grundläggande kunskaper och 4 veckor med ”glasmålningarna” Det finns naturligtvis många andra övningar vad det gäller färger i konsten. Dela gärna med dig om du har erfarenheter av detta!

Kommentera

