Elevbilder på Tärnan

IMG_2653

När jag lämnade Tärnan så höll jag på med ett projekt som man skulle kunna kalla ”Dekorera skolan med elevbilder i billiga men snygga ramar”

IMG_2669

Olika sorts elevbilder blev det och färglada papper som en sorts paspartu för att lysa upp i korridorerna.

IMG_2681

Under den tiden då jag försökte komma tillbaks i arbete som bildlärare med lite mindre tjänst, så tog jag upp arbetet med elevbilderna. Det var det minst stressande för mig och jag fick god hjälp av vaktmästaren som har gått på Steneby och som, visade det sig, var mycket duktig på det här med hängning av tavlor.

IMG_2658

Men helt färdigt blev det inte. Så i dag, när eleverna hade höstlov så gjorde vi en sista insatts för att få upp de sista tolv tavlorna som denna gången hade ekram (det tidigare var antingen svarta eller vita) Vi bytte plats på några också och summa summarum så blev det riktigt bra.

IMG_2677 2

Träd temat var en vikarie som gjorde under den här tiden… (jag hade ju plötsligt förmånen att arbeta med andra bildlärare. Det är lite krångligt att förklara, men vi försökte olika kombinationer. Under en tid var vi två stycken i klassrummet, men under trädtiden 🙂 hade en av våra duktiga vikarier eleverna och jag hade just börjat med att rama in bilder och fanns med som bollplank vid lektionsplaneringen, omdömena och betygen) Många av träden blev jättefina och detta speciella träd hamnade på väggen i dag.

IMG_2678

Kan inte låta bli att lägga med en liten dikt som var skriven under ett stort träd (muralmålning) på väggen i korridoren, på gamla rikshospitalet i Oslo, just vid ingången till barn-intensiven. Den var så uppmuntrande och fin, den behövdes innan jag skulle möta de sjuka spädbarnen under mina pass. En finess med dikten är att den funkar… bara på norska. Är lite ledsen att jag inte fotade den väggmålningen innan sjukhuset revs, men har kvar den i minnet. När klassrummet (bildsalen på Tärnan) fylldes av alla möjliga olika träd så tänkte jag att man skulle kunna göra något igen av den lilla men fyndiga dikten.  Men ja… man kan ju alltid spara idéer.

                                                               

                                                          ***   Laer av traer… Gro i ro  ***

 

 

 

 

Kommentera

