Omstart

IMG_2872

I dag har jag varit och besökt fina, positiva Camilla. Hon är en av de två tjejerna som hjälper mig under något som heter Omstart. Vi har gjort mycket olika saker under denna tiden. Just i dag hjälpte hon mig att sortera mina sjukskrivnings dokument men ganska snart kom vi in på skillnaden mellan självförtroende och självkänsla. Jag har alltid haft tänkt om Camilla att hon har en särskild förmåga att fokusera på det positiva när jag berättar om olika saker. I dag gick hon igenom mer praktiskt hur man styrker självkänslan. En sak man kan göra är att i slutet av dagen reflektera över de positiva saker som man har varit med om och till och med skriva ner det man kommer på i en bok. I den boken skriver man bara ner det positiva. Det andra är att man kan öva sig i tacksamhet. Lustigt hur det stämmer överens med Bibeln det vi pratar om ibland. Vet inte riktigt var det står, men det står i alla fall i Bibeln; Tänk på det som är gott och uppbyggligt. Och otaliga bibelställen talar ju om betydelsen av ett tacksamt hjärta…  Denna fina tacksamhetsbok, som jag tänker kalla den, inhandlades på Bokia efter mötet med Camilla.

IMG_2884

2 thoughts on “Omstart

  1. Hej Karin! Ja, men visst, så är det 🙂 Jag har försökt många gånger att komma till baks till mitt arbete och till slut så bedömde min arbetsgivare att det kanske skulle passa mig, att få hjälp att hitta nya vägar. Så initiativet kom faktiskt från kommunen (inför att jag ska lämna den arbetsgivaren) Det är ett EU-finansierat projekt om jag har förstått det rätt. Lite svårt att berätta deras roller… hum, med Camilla pratar jag mycket om personliga saker och personlig utveckling, samtidigt som hon tipsar mig om olika arbeten. Snart ska vi åka på studiebesök, och det ordnar hon med. Maria pratar jag också med mycket… Hon har gjort en personlighetstest som stämde bra på mig och som hjälpte mig att förstå vad för arbete som skulle passa mig… och hon ska hjälpa mig med ett CV. Så det är mycket samtalshjälp med målet att jag ska vara förberedd för arbetsförmedlingen. Jag upplever det som en fin gest från min snart tidigare arbetsgivare. Jag vet inte om detta finns överallt. Du kan ju höra dig för 🙂 Ha det så gott! Kram!

Kommentera

