Småstaden

Jag undrar om jag är ensam med att förundras över småstaden ibland. Fortfarande är det ovant, fast det nu börjar bli några år sedan jag flyttade tillbaks hit… När jag kommer ner på gården för att gå ut på en promenad så ser jag mina fantastiska grannar som har arbetat i timmar för att få blomsterlanden fina inför vintern. Det går nästan inte att gå förbi, jag borde stanna och hjälpa till, jag vet, jag känner det i maggropen. Jag klarar med nöd och näppe att komma iväg på min promenad med långa ursäkter och dåligt samvete. Men jag har skippat kyrkan till och med (!) för en promenad i solen, så det fick de faktiskt förstå. Eller… hur…?

IMG_3648

Denna utsikt möter mig ganska snart och promenadvägen är välfylld av andra som också ville ut denna fina söndag. Blå himmel! Det var länge sedan. Och en bit framåt stigen möter jag dessa pinglor…

IMG_3632

Till höger, min 89 åriga mamma och till vänster hennes väninna som båda är synskadade och självklart är ute och går varenda dag… Är dom inte fina? Tuffa brudar tycker jag.

IMG_3658

Sen var det bara att gå å gå å gå… Lite disig sol vid Bandygrytan.

IMG_3682

På hemvägen fick jag syn på en ensam kille som jobbade med att få upp staketet kring plantaget. När han försökte på ena sidan rasade det på andra. Här gick det faktiskt inte att gå förbi. Jag hade ju redan ”svikit” mina grannar. Nä, jag skojar lite, men det är faktiskt svårare att gå förbi sådana situationer i Vänersborg än det är i en större stad. Jag upplever det så i alla fall. Så efter denna insats och med mer än två timmar ute i friska luften så känns det faktiskt ”änna” bra. Jag menar, jag är dötrött men det känns ändå bra att sjunka ner i soffan med en kopp te efter en riktig långpromenad.

 

 

Kommentera

