Ett personligt självporträtt

I går blev det en riktig peak här på bloggen på 174 besökare vilket är överraskande och väldigt roligt.

Som jag skrev om i går så hände detta efter att jag hade länkat min blogg till en sida på Facebook som heter Innerst inne är vi alla Vänersborgare. En intressant detalj är att människor från dessa länder ingår i gårdagens besök 1. Sverige 2. Spanien 3. Ungern 4. USA 5. Mexico 6. Norge 7. Irland och 8. ett land som börjar på Czech… Tjekien kanske? Förutom USA, där jag vet att jag har en vän, så tolkar jag det som om ”Innerst inne är vi alla Vänersborgare” på Facebook också besöks av många länder där forna Vänersborgare bor, vilket också är en spännande iakttagelse tycker jag (som själv har  varit en Vänersborgare som bodde utomlands länge) Kul! Och tack för att ni tittar in här ❤

Jag vill ändå lämna detta ämne för nu och gå tillbaks till att prata om det som den här bloggen brukar handla om.

Jag visar mina illustrationer och pratar lite om hur jag gör för inspiration för andra som också tecknar och målar eller vill prova på, på en någorlunda gör-bar nivå.

Jag har tidigare gått igenom en metod som jag kallar Ett, två, tre… Den passar bra för självporträtt för just då vill man ha stor likhet med fotografiet. Samtidigt vill man inte ha det helt som fotot, utan det ska vara lite akvarellaktigt om man gör det i akvarell. Jag visar detta igen men med ett annat självporträtt.

verk

Ett: Man tager ett fotografi.

grafisk-fia

Två: Man går in i photoshop och låter bilden få större kontrast. (Möjligen kan man göra detta i en bättre kopieringsmaskin)

E

Tre: Jag lägger bild nummer 2 under ett akvarellpapper. Genomlyser på ett ljusbord. Medan ljusbordet är tänt målar man de flödande, ljusa färgerna som bakgrund, ansikte, bringa, den roströda färgen på klänningen t.ex. som inte riktigt liknar den på fotot och lite annat man vill ha med. Om du fortfarande kan se igenom färgerna så fortsätter du att måla hår, ögon, några av de viktigaste linjerna och det mörka mönstret på klänningen. Ganska snart har man inte hjälp av bild nummer 2 för den syns inte igenom. Då tar man fram bild 2 och det ursprungliga fotot å använder båda dessa som inspiration när man slutför bilden. Alla de ställen där färgen råkar blanda sig eller flyter ut för mycket åtgärdar man inte! Det ska vara lite flödigt, det förstör som regel inte likheten med fotografiet som ligger mer i att man är noga med linjer och lutningarna av linjerna. Lycka till du som provar detta!

 

Kommentera

