Stämning

IMG_3717

Jag undrar om man blir extra känslig för stämningar när man tecknar och målar. För några dagar sedan var den blåa timmen verkligen blå. Det var kallt, vindstilla och riktigt stämningsfullt på promenaden. Dimma letade sig fram över ”sanden” och ut över Vänern och jag stannade kvar och fotade tills det var alldeles kolsvart ute.

IMG_2960

Så dagens promenad i blygrå himmel och nordanvind. Stämning kanske om man gillar stormkänslor 🙂 eller ”no big deal” om man inte är så förtjust i hösten, men med hösten som favorit-årstid så var jag sur i dag… Jag gick hem och letade reda på adventsljusstaken och skapade lite stämning inne i stället.

IMG_2971

Jag har fått en förfrågan om en bild till Salemkyrkans programblad inför julen, och jag gjorde ett första försök vid ritbordet i dag… Ingen vidare illustration av stjärnan över stallet… hi, hi, känner mig inte helt hemma på julillustrationer, men… man måste ju börja någonstans. Någon form av stämning har ju bilden trots allt. Det brukar faktiskt krävas några mindre lyckade bilder innan det lossnar.

IMG_3865

Och så har jag en annan sak på hjärtat. Jag har ju tänkt mycket på skolan sedan jag inte arbetar där längre för att inte tala om allt man har läst om saken! Jag kan tycka att många av försöken att ordna upp i svensk skola verkar påhittade av människor som inte arbetar i skolan och därmed blir missriktade. Dessutom  är många nya påhitt präglade av att man inte litar på lärarna. Men för en tid sedan så läste jag en artikel som jag tycker sätter fingret på exakt rätt dilemma som skolan befinner sig i. Alltså mer en förklaring på hur läget är för en lärare. Jag blev faktiskt förvånad över analysen… (det är så att om jag hade tagit de centrala målen på allvar vad det gäller digital bild, så hade alla mina elever på hela skolan varit underkända för att det saknas kameror och foto-redigeringsprogram och en hel del till för att kunna ge eleverna en ordentlig undervisning i detta. Man kan bara mäta kunskaper i de delmoment som respektive skola ha råd att ge undervisning i) Den artikeln jag pratar om är skriven av en vän till mig, Adam Frändelid. Inte massa ord i onödan, utan bara en bra analys av läget tycker jag. Om du vill läsa denna artikel, så klicka här.

4 thoughts on “Stämning

  1. Jag tror säkert man blir mer känslig för stämningar om man tecknar och målar, åtminstone känner jag samma sak. Ibland kan jag helt enkelt inte slita mig från de vyer jag ser! Härlig blogg du har!
    /Sandra – Pottäng Gård

    • Tack Sandra! Nä, jag blir ofta stående och bara tittar… Nu har jag tittat igenom din blogg som är en härlig hyllning till djur och gårdslivet ute och inne… fina koppar oxå 🙂 Jag kommer igen dit! Sofia

Kommentera

