Fördomar

Jag tänkte skriva om något så delikat som fördomar. Det finns en pedagog som menar att man inte kan lära sig något utan fördomar. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad han heter (det är han som har myntat begreppet den approximativa utvecklingszoonen, om någon minns :-)) men Storyline-pedagogiken har tagit fasta på detta. Det är förförståelsen som är så viktig här. Man använder sin förförståelse och knyter ny kunskap till denna när man lär sig saker. Det är bara det att i vår förkunskap finns också en del fördomar. Jag har alltid tyckt att detta är intressant. På Konstfack hade vi intressanta diskussioner om detta, och inte minst skapades det en bra stämning i klassrummet där det gick att plocka fram sina fördomar om bilder för att sätta ljus på dem. Jag vill visa en bild som är lite speciell för mig… Den heter ”Happy”

IMG_9323

När jag började fundera på att gå mer åt illustrationshållet, så ville jag kolla om jag ens kunde teckna så som jag tänkte att man borde om man skulle illustrera en veckotidning. Om jag kunde det så fanns det kanske hopp. Idag känns tanken lite främmande, men det var faktiskt så jag tänkte. Det var mina fördomar. Det var första gången  jag skamlöst ägnade mig åt att genomlysa ett foto på ett ljusbord, ett mycket strängt tabu för en konstnär, åtminstone i min värld. Man ser ju att veckotidningsillustrationerna är gjorda på det sättet, så så fick det bli… bara den gången… för att prova 🙂 Men jag hade någonstans i bakhuvudet minnen från en nära vän som var illustratör i Oslo och hans arbete som alltid pendlade mellan fotografi och målad bild. Jag minns att han fotograferade sina vänner, mig inkluderat, i olika positioner. Senare dök vi upp som illustrationer i olika böcker och biblar, vilket var kul att vara med på. Och han hade ett ljusbord! Tillbaks till nutid… så var det smått pirrigt och väldans kul att få lov till att nästan kopiera för att göra en bild. Dessutom var bilden leende, glättig och fin som sig bör i sammanhanget. Ja, kära nå’n. Vad det gäller bilder så har vi ju egentligen en massa förkunskaper vare sig vi kan teckna eller inte. Både förkunskaper och fördomar, vilket är intressant att utforska.

F

Här är en annan i samma genre. Bilder blir verkligen verklighetstrogna och fina på det här sättet. Jag har bara varit i sammanhang tidigare där denna typen av bilder avfärdades som kitchiga. Samtidigt som man har matats med sådana här bilder som är så vanliga i vår kultur, så finns det, åtminstone i vissa konstnärssammanhang en aversion mot denna stil, och jag hade verkligen smittats av detta. I dag är jag barnsligt glad över att måla liknande akvareller kanske just därför att det fanns en viss tröskel för min del.

 

Kommentera

