Karaktärsdesign

IMG_3013

En första försiktig skiss på huvudpersonen i Maries saga. Jag ville mest kolla proportionerna för olika åldrar och hårfärg och annat… Jag passar på att visa några av mina helt otroligt duktiga elever, när jag var lärarkandidat på Södra Latin i Stockholm. Det var en magisk tid… och speciellt magisk var det den gången jag skulle hålla i en lektion och Karin, min lärare skulle vara med och ge mig godkänt eller inte. Jag bad förstås kvällen innan och fick en uppgift till mig, som jag kallar Karaktärsdesign. Jag har problem med scannern just nu så jag lägger med uppgiften lite senare (den kommer att bli månadens lektionsförslag i december) Men jag vill ändå visa några av elevbilderna från den tiden.

DSCF0403

Den ena bättre än den andra i teckning…

DSCF0400

Bildläraryrket blir liksom ett helt annat på ett estetiskt gymnasium… Här kommer en bild med en mer collage-aktig stil.

DSCF0407

Det roliga var att de andra lärarna på S. Latin upptäckte att det hade startats en ny skola för just ”Karaktärsdesign” i Stockholm och att tre av dessa elever kom i där några år senare… Just när jag fick denna uppgift till mig, så visste varken jag, de andra lärarna eller eleverna om denna nya skola, men det visste Han jag bad till kvällen innan. Jag får gåshud när jag tänker tillbaks på den tiden. Sedan att jag har långt kvar vad det  gäller mina egna teckningsfärdigheter är liksom en annan femma 🙂 Men godkänt på själva lektionen blev det ju.

IMG_3019

Ah… så kom inspirationen till slut… men allt dagsljus är borta… Vid ritbordet rinner tiden förbi. Nu måste jag göra något annat, som att handla mat och sån’t 🙂 Sofia, Skärpning.

Kommentera

