De små sakerna i livet…

Jag har några nära vänner som tycker att man bara ska blogga om de speciella händelserna eller skriva på FB om det händer något utöver det vanliga… Jag gillar just dessa vänner väldigt mycket, men är inte helt överens här. Jag tycker att det blir bäst när det blir just vardagen som det handlar om. Och jag kan tycka att det många gånger tar lite tid… innan man kommer till vardagliga teman. Jag är jätteglad när jag upptäcker dem, för de finns oftast framför näsan, för nära för att ens se dem. Så var det med mina gardiner. Jag har fått hela lägenheten renoverad under två tillfällen. Vardagsrummet har fått alla skavanker spaklade och blev fint målad i vitt, med lite grön accent. Detta gjorde att mina roströda (snudd på oranga) (häftiga) gardiner blev helt fel. Så det fick bli ett fint målat vardagsrum utan gardiner. Så renoverades sovrummet och köket i en persikofärgad ljus färg. Persikofärgen är egentligen orange, men mina orange gardiner passade inte här heller…. Och köpa nya gardiner är inte ett alternativ, för så många gånger som jag har flyttat i mitt liv, så har jag ett helt linneskåp, med textilier av olika slag. Och så… ikväll… kom allting på plats.

IMG_3036

Detta är vardagsrummet med den vit/gröna väggen. Här hamnade de indiska gardinerna. Rött är komplementfärg till grön, så det är bra. Sen har jag en gul soffa och fåtölj, som tas upp i gardinen. Så denna gardinen fungerar, tycker jag.

IMG_3045

Nu hade köket ingen gardin… Komplementfärgen till periko-färgen i köket  är… blå. Så jag tog fram några blå prydnadssaker, hängde upp en blå tavla och hittade en blågrå gardin-kappa. Detta är inte helt optimalt, men det få duga, eftersom färgerna passar tillsammans. Jag gillar mitt kök hur som helst, så den här gardin-kappan går bra just nu.

IMG_3047

Och här är sovrummet som fick den finaste gardinen

IMG_3055

Inhandlad i Stockholm, för några år sedan…

IMG_3052

Kommentera

