Målningen i matkällaren…

Jag tillbringade nyårsafton i tvättstugan och hade inte tänkt att fira nyåret alls, men när jag började bli klar blev det nyårsfirande från Skansen på TV’n. Så det blev lite Stockholmsnostalgi för min del. Bra musik var det med artister man kände igen och inte… Nere i källaren hittade jag en gammal målning som också gav massa Stockholmsnostalgi. Den bilden är inte fantastisk på något sätt, mer än att den är fantastiskt för mig. Jag blev både glad och förvånad att jag fortfarande hade den kvar. I matkällaren hade jag ställt den, oförmögen att slänga den, men väl medveten om att den antagligen inte kommer att hänga på en vägg 🙂

IMG_4078

Jag har lärt mig att måla i en modernistisk skola, där färgfläckarna syntes, tavelduken lyste igenom och objektfärger var inte det viktiga. (om du inte kan föreställa dig vad jag pratar om så kommer jag att visa det här senare) När jag väl kom till Konstfack skulle jag lära mig att blanda färger! Och inte bara det, de skulle blandas så att färgerna helst blev lik den färgen föremålet hade! Alltså vita pärlor, röda läppar i rätt färg. Hur skulle detta gå till? Skuggor  skulle blandas till i rätt färger och det rumsliga skulle helst vara korrekt. Jag kände mig helt vilse. Min fråga var hur sätter man dit penseln i allt detta? För att få färgerna så där in-smetade i varandra med gradvisa övergångar? (hoppas att det här blir begripligt för dig, jag menar, jag gick ju redan på Konstfack! Och var lärarkandidat på Södra Latin!) Den här målningen är mitt första försök att måla klassiskt (med färgsmetningar och allt) Jag bara smälter när jag ser hur jag har ansträngt mig att måla så klassiskt jag bara kunde eller så som jag såg det klassiska måleriet…

Hum, jag tror att jag får ta det här med modernismen på samma dag,.. annars blir det så lösryckt från sitt sammanhang.

800px-Paul_Cézanne_151

Vi målade inte helt så här (där jag lärde mig måla i Wien bl.a.) men det är det bästa exemplet jag kan hitta från den modernistiska tiden. Konstnären heter Cezanne, Här syns färgfläckarna. Objektsfärg  är inte viktig utan allt på bilden har målats i blå för skugga och gulockra för ljusa partier, ja i alla fall i princip. Och utelämnade partier bildar färgfläckar som är med och realiserar motivet. Under tiden som modernismen utvecklades så blev dessa färgfläckar och delar av konturlinjer att bli mer och mer friare och man experimenterade med detta som hände på tavelduken, medan själva motivet inte var så viktigt. (Jämfört med det klassiska måleriet. t.ex. under renässansen då man skapade hela bibelscener som såg ut som fotografier)

1934344_109518694218_1296174_n

Det här är väl heller inget jättebra exempel för jag har redan tagit till mig klassiska grepp här, som rutmönsterförstoring osv. men det är ju ändå en sorts lek med färgfälten och konturlinjer.

044

Här finns ju skuggor och ljus men inte på ett sådant sätt att man vill ge en illusion av verklighet, tvärt om, bildelementen är så fria i förhållande till varandra och dansar omkring på tavelduken lite som de vill. Det skulle inte vara en man… det skulle vara en berättelse om en man… och jag berättar på mitt sätt, typ.

maxim

Detta ser ut som en typiskt klassisk bild, men det är en hybrid, en blandning av modernism och renässans. Många klassiska komponenter finns med. Inga eller mycket tunna konturlinjer, ljus/mörker måleri, stor likhet med modellen, en bild gjord för att upphöja någon osv. Men det är faktiskt inte objektsfärg. Hela bilden är målad i komplementfärgparet Kadmiumgul/Lila. Alla bruna nyanser är blandningar av dessa två färger. Lite kul, så.

800px-Girl_with_a_Pearl_Earring

Det här är ju en riktigt klassisk bild, förutom att bakgrunden brukade vara synlig i form av ett rum eller ett landskap, men ändå. Flickan med pärlörhänget av Vermeer. Detta är bilder som brukar räknas som riktig konst, nästan magisk i sin realism. Det var hit jag siktade den där första gången när jag gjorde bilden som jag fann i matkällaren *skojar*

MadameMatisseMadrasrouge_1907_leosob[1]

Men jag tycker om modernismen. Den är lekfull, färgstark, experimenterande.

Kommentera

