Retroperspektiv

I dag ska jag göra något som jag tror blir en engångsföreteelse. Jag ska ta mig ända ner till den tiden då jag lärde mig måla och visa EN bild och ETT citat från EN av mina lärare. Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag vara helt nöjd om det inte är så många som läser bloggen i dag… Jag tänkte göra ett nedslag i min gamla skola… för att kunna spåna vidare på ”var det började” och ”hur det gick vidare” och varför jag kom in i måleriet på ett annat sätt än man vanligtvis gör. Den här tråden är för mig egen skull, men naturligtvis läsbar för den som vill.

1980_12_001

Och här kommer citatet:

Ûber den impressionismus kam er zur gestaltung der bildfläche.
Das bild ist für ihn eine harmonie parallel zur natur.
Er bringt vorder- und hintergrund auf die gleiche ebene durch warm und kalt kontraste.

Kommentera

