Retroperspektiv 3

När jag var lärarkandidat på Södra Latin så gick jag bredvid en av bildlärarna. Egentligen hade de inte plats och tid för lärarkandidater, men om jag minns rätt så tjatade jag mig till den praktikplatsen. Min handledare var lite missnöjd med arrangemanget tror jag men jag tassade efter honom och var med på hans lektioner. Södra Latin var en skola där inspirationen satt i väggarna så jag var nöjd med att bara få stanna kvar. Jag hade unnat honom att vara lite gladare, han var liksom stingslig i mina ögon… men… han var otroligt duktig och inspirerande vad det gällde sitt eget ämne! Han berättade om de fyra färger som behövdes för att göra ett porträtt. Han visade olika bilder han hade gjort som exempel på detta, och om jag inte missminner mig så var det Rembrant som hade använt denna fina men begränsade palett. Jag började omedelbart utforska det här på mitt lilla studentrum. Så småningom kom mina bilder att se ut så här.10400353_121275904218_5422265_n

Någon sorts fria fläckar och delar av synliga konturlinjer i dessa fyra färgerna: Vitt, Pales Grey, kadmiumröd och gul ockra. Dessa fyra färger förblev inte fyra för man kunde blanda färgerna och få fram otroligt många nya färger. Men forfarande satte jag dit  färgfläckarna som synliga fläckar på ett impresionistislkt sätt. Det var det sättet jag kände bäst till, så bilderna blev så här av sig själv liksom.

10400353_121528929218_6717738_n

Kommentera

