Grottmålningar

Jag söker arbete sedan en tid tillbaks (efter jul) och tar gärna emot förslag på spännande jobb! Jag har just pratat med min a-kassa om att jag söker lite ”konstiga” jobb och min handledare gav mig grönt ljus för detta… så… jag har gjort klart… vad ska jag kalla det… en sorts prototyp i In Design, på c:a tjugo sidor som visar en sorts ide hur en bok i Ämnet Bild skulle se ut. Denna idé ”prototyp” har jag börjat skicka iväg till olika förlag som har inriktning skola och undervisning. Spännande 🙂  Den sista ”Månadens lektioner” kommer att vara med och så har jag avslutat den sidan på bloggen.

Lektionsförslag: Grottmålningar.

050

Jag var osäker inför projektet, men det visade sig att eleverna tyckte om de fria penseldragen och det arkaiska uttrycket.

liten stark

Här krävs ingen förskiss i blyerts (men det går naturligtvis att göra om man vill) Här är det på med kritorna och fånga kraften.

071

Här kommer ett foto från de riktiga grottmålningarna Lascault:

250px-Lascaux_04[1]

”Målade grottmålningar” ingår i en serie lektioner om konsthistoria. Eleverna får lära sig olika fakta om dessa människor som levde i grottor för c:a 20 000 år sedan, samtidigt som vi studerar hur de målade. Vilka material som användes, syfte med bilderna och uttryck. När vi väl kommer så långt som till att göra egna målningar, vet eleverna ganska mycket. Det ska försöka fånga den ”ruffheten” som finns i bilderna, den karga grottväggen, de böljande penseldragen. Men samtidigt göra djuren realistiska, det ska se ut som djur på flykt. Andra begrepp vi lär oss är Arkaiskt uttryck, rytm i bilden, konturlinjer, färgfläckar ganska fria i förhållande till konturlinjer, stämning i bilden osv. Vi pratar om saker som; är bilderna vackra? Kan det ha funnits något annat syfte med bilderna än att pryda grottväggen? Jag rekommenderar att man har förkläde på sig och är noga med att tvätta händer och ev. golv efter lektionen, men uppmuntra ändå eleverna att inte sitta med blyertspennan å få till en exemplarisk bisonoxe, utan på med färgkritorna direkt och försök att fånga farten i bilderna.

Kommentera

