Carl Larssons ”Brita”

Carl-Larsson-Brita-as-Idu

Carl Larsson såg jag första gången på Nationalmuséet. Det var en jättestor målning. Hans dotter, Brita, är en symbol för vår Svenska jul, i röda kläder, lappskor, röda äpplen och tre stearinljus. Och Han är en symbol för det svenska tecknandet och måleriet med sina familjära bilder från sitt hem. Jo, so far so good… men vad händer om man gör en uppgift som innebär en parafras, på en skola med svenska invandrare?

IMG_3959

Jag hade förväntat mig en massa tvärkulturella bilder, men så blev det inte riktigt…

IMG_3954

Men det blev en hel massa fotbollsbilder, varför? För att jag provade detta i en fotbollsklass så klart.

IMG_3956

O.k. det var så här mina elever såg den moderna ”Brita” (Jag har inte hittat på den här uppgiften själv, utan kopierat den från en bildlärarkollega från Fribergaskolan i Danderyd kommun, mitt första arbete som bild lärare. Han gjorde detta med nio’r och ställde ut resultatet på Mörby Bibliotek. Det var stora bilder i A1-format) Men jag gjorde detta med eleverna på Tärnan i Åttan. Lite mindre format, men ändå intressant… vad skulle de göra av denna uppgift?

IMG_3957

Här… en ballettballerina

IMG_3958

Och här en brud… O.k. det blev ungefär liknande bilder som det blev uppe i Danderyd. Denna gången blev det inte alls några bilder som skulle kunna härröras från att skolan tar emot många elever från familjer som är invandrare. Kollegan Niklas använde ganska mycket tid för att förklara ”kontrapose” för sina elever. Bl.a. lät han eleverna ställa sig i den posen och visade andra konstverk där kontraposen var speciellt tydlig som skulpturen David t.ex. (alltså att axellinjen lutar åt motsatt håll som höftlinjen) Detta kändes inte lika relevant för mig och min åtta, men annars blev det väldigt liknande undervisning och liknande bilder… Det roliga är att eleverna ofta är ganska säkra på vad de vill göra med sin Brita. Mina elever drog Brita över till olika sportsscener, till ballett-skolan och till bröllopet. PARAFRASER är roliga  för att eleverna har ganska klara föreställningar som de vill göra när man väl sätter igång.

Kommentera

