Storkok och långpromenad

Sedan åren i kollektiv har jag lite fallenhet för att göra middagsmaten till si så där tjugo personer, fast det bara är jag som ska äta. Det är liksom festligare att dra på med storkok. Jag köpte ett köttstycke på Willys för c:a 30 Kr, vet inte vad det hette, men stora köttstycken ungsbakas alla på samma temperatur och tid i mitt kök, dvs. en timme per kilo på 175 grader (200 grader de sista tio minutrarna för krispig yta)

IMG_5861

Förutom middagen som jag själv åt till kvällsmat så blev det 8 portioner till. Alltså mindre än fyra kronor per person för köttet. Några är uppskurna och fryses med stekspadet medan en fjärdedel sparas hel för senare. Ringde sedan en kompis som inte var hemma och begav mig ut i skymningen för en långpromenad i skymningen, medan maten stod och kallnade… Det var så där kallt, vindstilla, mörkt å lite kusligt ute på pirerna utanför staden. Vet du hur det känns när det luktar snö? Knasigt uttryck, men så var det.

12187788_10153430734259219_547281037888168433_n

Digitalkameran gjorde om bilden till ljus som på dage, så jag tog med mobilen i stället, fär stämningens skull 🙂 men det syns nästan ingenting av skeppet som kom glidande och den långa piren rakt ut i det blåa vattnet. Men det var väldigt stämningsfullt och nästan kusligt att ta sig tillbaks till det mörka fastlandet sedan.

Kommentera

