”Enkla arbeten”

Jag tycker om debatten om enklare arbeten här i Sverige, och så även debatten om lägre ingångslön. Inte för att jag kan förutse alla komplikationer med detta men jag tycker ändå att det verkar intressant. Det är så många enkla arbeten som har tagits bort med åren. Och jag tänker på när jag blev utbränd, och faktiskt inte kunde tänka mig att arbeta varken som Bildlärare eller sjuksköterska (som är mina två utbildningar) och vad skulle hända då?  Skulle arbetsförmedlingen tvinga mig att söka sådana arbeten? Det var faktiskt ett stort orosmoment, att mina utbildningar skulle krångla till det för mig. Men, nej.

När jag tittar tillbaks på de senaste åren så ser jag en duktig rektor som lät mig gå kvar ett tag efter att en annan lärare hade tagit min tjänst. Skolan hade ett stort behov av att göras trevlig med hjälp av elevbilder fint monterade i olika ramar. Detta var ett fantastiskt arbete för mig som alltså inte klarade av klassrumssituationen just då. Det var just ett enklare arbete som hon aldrig skulle kunna anställa någon till. Men mig passade det ypperligt att få sätta upp fantastiskt fina elevbilder och göra skolan fin.

IMG_2653

IMG_2658

En bra rektor, som sagt… Pia Hellåker. Sedan bestämdes det att jag kunde vara med på skolan på Restagård, vår flyktinganläggning här i Vänersborg. Men inte med läraransvar, utan en och annan lektion lite då och då, plus rastvakt, vilket passade mig som skulle vara ute så mycket jag kunde…

IMG_0273

Vare sig vi var inne eller ute på lunch rasterna så målade vi förstås massor…

IMG_2350

Sedan blev det Omstart som ledde till massa olika idéer. Bl.a. fick jag hjälp att våga börja skriva på en lärobok i bild och nu nyligen arbetstränar jag vilket också är ett anpassat arbete som ska passa mig. Min väg tillbaks har varit full av ”enklare” eller ”okonventionella” eller påhittade arbeten. Hur hade det gått annars?

Det verkar som om… när man hamnar i ”bidragssvängen” alltså ändå får bidrag, så verkar alla ha blivit väldigt kreativa och hittat på bra sysselsättning för mig. Jag har ju själv varit lite på och berättat vad jag tror att jag kan göra, men jag upplever inte att jag bara fick gå sysslolös. Så påhittig tänker jag att man skulle kunna vara med alla som går på eller börjar sin tillvaro i Sverige med ”bidrag” Det måste väl ändå finnas en massa saker som behöver bli gjort? I stort sett alla arbetsplatser skulle väl behöva en extra resurs. En rastvakt, som jag var, någon som dricker kaffe med äldre, hjälper till, hämtar saker och annat viktigt. Vad var det han sa, han som talade om detta så vist? Att det har försvunnit en hel massa småjobb som var vanliga förr i tiden. Ja, just det. Tillbaks med en hel massa småjobb (!!) för den som ändå går arbetslös. Småjobben är heller inte så specificerade, vilket är bra. Rastvakt till exempel, det gör man ju på det sättet man själv kan, tänk bara på vad många olika sätt det finns att vara rastvakt på.

2 thoughts on “”Enkla arbeten”

Kommentera

