Priset och tanken med böckerna

Jag har fått några reaktioner på det höga priset på ”Ämnet Bild – lärarhandledning” Detta är förlagets koncept med alla sina läroböcker. De har läroböcker i andra ämnen som följer denna idé.

Tanken är att man som bildlärare går till sin rektor och att det sedan blir skolan som köper en tänkt klassuppsättning. T.ex. En lärarhandledning och 30 elevböcker, en lärarhandledning och 20 elevböcker eller en lärarhandledning och några elevböcker som eleverna kan ha som extraläsning när de är färdiga med sin bildproduktion tidigare än de andra.

Själv tycker jag att det är lärarhandledningen som är den riktiga pärlan eftersom den vänder sig direkt till dig som lärare med extramaterial och alla de färdiga lektionerna som följer med i USB-minnet. Sällan har man tid i sin vardag att verkligen utforma bra skriftligt material. Detta skriftliga material kan du dessutom gå in och ändra tills de passar dig på bästa sätt.

Jag hoppas att boken ska fungera som ett riktigt stöd för dig i en tid då bildlärare sällan får dela klassen i halvklass och som oftast är man den enda pedagogen i klassrummet. Då jag var verksam var jag den enda läraren som inte arbetade i halvklass, vilket bara det visar på hur viktigt andra tycker att bildämnet är. Ryser bara jag tänker på det. Under en period var vi två lärare på prov och då blev undervisningen mycket lättare, då den ena kunde koncentrera sig helt på själva undervisningen. Då föddes idén till denna bok. Hallå där! Vi har inga läroböcker som är direkt gjorda för bildlektioner, kanske jag kunde försöka mig på att göra en sådan… så gick tankarna innan jag hittade detta förlag som hade liknande tankar…

Jag är glad om du köper boken till dig själv, men tanken är att skolor ska stå för inköpen. Så ta med dem och visa era rektorer.

USB-minnet som jag själv betraktar som en liten guldgruva ska jag ge dig ett axplock av idag:

KARAKTÄRSDESIGN

VARIERADE KONTURLINJER

FIGURATIVA BILDELEMENT

ANALYS AV BILD AV KVINNA MED HJÄLP AV EN KORT NOVELL

Ett citat från elevboken…

IMG_20160605_163058511_HDR

Och så uppgiften som handlar om citat.

Lektion CITAT

Klicka på rubrikerna för att ladda upp lektionerna på din dator.

 

Kommentera

