Lite fler tankar om böckerna

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om en sak med bild-böckerna som inte bara handlar om ren och skär inspiration. Det är ju så att varje kapitel är en punkt i det centrala innehållet i läroplanen för kuren Bild på gymnasiet. Under varje sådan centralt innehåll kommer uppgifter som är direkt kopplade till just det innehållet. På så sätt är boken en sorts tolkning av läroplanen och böckerna innehåller en del resonemang om denna tolkning. Ta till exempel en av punkterna: ”Planering och produktion av bildarbete med tydliga mål och öppna uppgifter med konstnärliga intentioner, hur olika bildgenrer ställer skilda krav på slutresultatet, skillnader mellan bilder, hur de är konstruerade och hur de framträder, hur sammanhanget påverkar bilden och hur bilden ges olika betydelser i olika sammanhang.” Vad då bildarbete med tydliga mål? Är de annorlunda än bilder med konstnärliga ambitioner? Och genrer, vad är det? Om man som billärare ska skapa intressanta lektioner som uppfyller den här punkten i det centrala innehållet, kan man ju få gråa hår för mindre. I boken resonerar jag om min tolkning av den här punkten och visar dig olika lektioner som kommer att ge eleven kunskaper och färdigheter som rör denna punkten. Svårt att hänga med? Köp böckerna, vet jag!

kul

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s