Illustrationer till bok

Nu har det gått två månader sedan jag kom hem från min Interrailresa till (huvudsakligen) Frankrike och jag börjar bli klar med en bok om resan. På ett sätt är det en reseskildring med tipps om hotell och fina platser, men samtidigt får man nog kalla den en roman, för jag skriver mer personligt än i en vanlig ”resebok”. Namnet på boken är inte klart, men jag håller på med Illustrationerna. En för varje dag av resan. biltur

Det är nästan som om jag förlänger resan genom att hålla på med Illustrationerna som i stort sett baserar sig på mina fotografier därifrån. Jag hade bara med mig min telefonkamera, men det är lätt att få fina bilder på franska sydkusten, där allt är så fint. Och Illustrationerna är gjorda i en sorts kollagestil, där jag leker med former och färger från mina fotos.

cap2

Det är ett land med många fina former och färger, vilket är anledningen till att jag vill jobba i collagestil. Miljön är så karg att det passar med en grov stil, tycker jag. Tyvärr passar inte denna grova stil till människor eller bilder som är för detaljerade, men bättre till landskap och utsmyckningar, som det finns gott om i Frankrike.

formergron

Då jag har kommit i kontakt med konstverk (på resan) har jag gjort parafraser på den konstnären. Här ser du en parafras av Picasso, från Picassomuséet i Antibe.

antibe-el-framsida

Har dessutom upptäckt ett roligt bild redigeringsprogram i min Lapptop, som gör att jag kan förgrova bilderna ännu mer, och leka med olika färger, som här:

fisk3 fisken1ny2fisken2

Kul!

Kommentera

