Fri

Jag har lekt lite med olika namn på bloggen och tittat på andra bloggare. Bl.a. Underbara Clara som säger att hon valde mellan två namn Bara Clara och Underbara Clara för att det rimmade. Jag har länge letat efter ett ord som rimmar på Sofia, vilket det inte finns så många av. Fria Sofia har jag länge tyckt är lite väl förmätet, lite väl ambitiöst… Det finns ju massa saker där jag inte är speciellt fri. Det går ju bara inte! Samtidigt gillar jag det… Fria Fia är ju en annan möjlighet. Jag tror att jag har lekt med den här tanken i ett år ungefär, så det kan gå länge innan man vågar.

Men det här med frihet kan ju vara en inre grej. Att man kan associera fritt och har lätt att komma på nya kreativa idéer. I så fall skulle det kunna vara en någorlunda sann beskrivning av mig. Jag tänkte ett tag att man kan ju bara heta ”Fria Sofia” så länge men är singel, men det vore ju en helt förfärlig slutsats. Man kan förstås vara fri på insidan även i en relation, t.o.m. ännu mer fri, möjligen. Men det det har liksom inte med det att göra. Inte heller med att jag för tillfället hela tiden måste hjälpa min kära mor med massa saker hon inte kan göra på grund av sin ålder. Man kan vara tvungen att göra en hel massa saker, men ändå behålla ett kreativt flöde och en frihet i sina tankar. Så Fria Sofia har blivit mer och mer ett möjligt namn.

Jag hoppar ju också lite som jag vill mellan skrivna texter och måleri här hemma och håller på med en genreöverskridande bok om resan till Frankrike. Ja, det får bli Fria Sofia för nu (man kan ju alltid ändra sig igen) och det namnbytet får bli i dag. Och jag kommer också att byta sidhuvud oftare. Lite mer experiementerande, med andra ord.

Tack för uppmärksamheten, Sofia

Kommentera

