En protest handling

När gick givandet över till att vara en protesthandling?

I stort sett var det väl när jag upptäckte att det finns människor som inte vill ge till tiggare. Och inte bara det, de vill heller inte att jag ska ge. De har en uppsjö med argument som de vill att jag ska förstå. Ett sorts ”ge inga tiggare pengar evangelium” som måste spridas till oförstående.

Men specifikt var det nog när jag gick på Konstfack och bodde i Stockholm. Jag satt på pendeltåget hem och märkte att en tiggare kom gående bak i vagnen. Han bad om pengar och man hörde klirret när någon la mynt i en kopp. Då hör jag i högtalaren:

   – Vi vill uppmana er att inte ge pengar till någon på tåget, jag upprepar, ge inte pengar till tiggare på tåget.

Och visst, jag kan förstå deras ståndpunkt, man kan väl förstå nästan allas ståndpunkt, om man vinnlägger sig om det. Till saken hör ju att tiggaren var utländsk och antagligen inte förstod att alla uppmanades att inte ge. Det var HELT absurt!

Men jag reagerade ungefär så här (jag hade ju redan letat upp några mynt i fickan)

   Ingen kan hindra mig från att ge, vi lever väl i ett fritt land? Man bestämmer själv om man vill hjälpa någon eller inte. Så är det och det kommer alltid att vara så. Och framför allt kommer jag aldrig att göra som en opersonlig röst ur en högtalare säger till mig. Det var ju helt absurt, nästan surrealistiskt. Har väl aldrig sett på maken, en högtalare berättar för mig hur jag ska göra? Nä nu…

Så tog jag upp en hundralapp, ställde mig upp och lämnade över den väldigt synligt och långsamt. Jag försäkrade mig om att de flesta i vagnen hade sett mig. Sedan satte jag mig ner.

Jag hoppas vid min Gud att jag aldrig hamnar i ett samhälle där en högtalare ska berätta för mig så vad jag gör med mina pengar.

Kommentera

