Konstnärsdrömmen

fl

För mig har det blivit en ny viktig tid i veckan: Onsdag kl. 21.00. Då kan ingenting annat hända, ingenting får störa, då är det Konstnärsdrömmen på TV. Jag tillåter mig att gissa att du inte låter veckans agenda styras utifrån samma TV program, men jag… jag är helt såld.

Jag trodde att det skulle bli samma sorts upplägg som den amerikanska motsvarigheten, där det var med mycket mer av samtidskonst i form av landskaps skapande och konceptkonst. Kittlande, men lite svårgenomträngligt, hur det egentligen bedömdes.

I den svenska versionen har de satsat mer på Hantverksskicklighet i teckning och måleri (trots att bilderna så klart ändå ska innehålla berättelser om själva konstnären och vara personliga och uttrycksfulla. Plus att det måste synas att man är öppen för korrigering och att man uppvisar en utveckling och ett mångfald) Men jag har lättare för att följa med i resonemangen och bedömningarna.

Ernst Billgrens målarskola är toppen tycker jag, med handfasta råd. Och hans kommentarer i största allmänhet, hur han bedömer konstverk. Om jag ska söka nästa gång? Ja, jag tror det. Om jag har tid att genomföra det. ”man kan ju alltid söka” Men på FB finns det en harshtagg också (hur det nu stavas) #konstnärsdrömmen där man kan lägga till sina egna bilder till olika teman, vilket gör att man ändå är med lite på ett hörn.

 

2 thoughts on “Konstnärsdrömmen

Kommentera

