Årssammanfattning 2016

Jag gör som förra året, jag lånar en årssammanfattning av Underbara Clara.

sidhuvud_webb

Läs gärna hennes också genom att klicka här.

 

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut? Nu får jag tänka efter… Jo, jag gav ju ut två böcker. Ämnet Bild – elevbok och lärarhandledningen.

Genomdrev du någon stor förändring? Jag möblerade om i vardagsrummet, så att nästan hela rummet nu är en kombinerad målarateljé och skrivarstuga (bara med en TV hörna i ena hörnet)

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Det kan hända bland mina Facebooks vänner, men ingen i min närmaste närhet.

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas? Den 18 september, när jag hade kommit ner till Cap d’ail (femtio år efter att jag hade bott där på somrarna som liten) och gick bort till Bogliaris trädgård. Det visade sig att deras grind inte var låst och att jag träffade tre stycken ”Bogliaris” ganska fort som kunde berätta för mig att de hade lägenhetsuthyrning fortfarande i trädgården. Jag fick telefonnumret och kunde ringa en fjärde Bogliari för att få ett pris på vad det skulle kosta mig att hyra en lägenhet där i två veckor. Den känslan, av att ha tagit en stor chansning. Att åka ner på vinst och förlust, utan att veta vad som hade hänt med den stora trädgården under femtio år. Ock sedan bara gå in, utan det minsta motgång (inte ens en låst grind fast vi pratar om Revieran där ALLA andra grindar är låsta) och så bara vara inne och översköljas av en ”känna igen sig känsla” och så möta den gamla Madame Bogliaris barnbarn som bara står där i trädgården och gärna vill att jag hyr en lägenhet.

Dog någon som stod dig nära? Tack och lov nej.

Vilka länder besökte du? Jag besökte Danmark, Tyskland, Schweiz och Frankrike på tågluffen i september/oktober.

Bästa köpet? Det skulle väl vara de fotriktiga sandalerna som jag använde under hela resan. Eller den lilla datorn som väger så lite att den fick följa med.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Den fina feedbacken jag fick på namnbytet på bloggen nu i december. Jag var så osäker in i det sista men nu har jag fått höra att det var ett bra val. Sådant värmer.

Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017? Mer tid att sitta och skriva och en bra plan för utgivningen av böcker.

Vad önskar du att du gjort mer? Tränat och genomfört en del av inrednings idéer i min lägenhet.

Vad önskar du att du gjort mindre? Jag önskar att jag hade ätit mindre.

Favoritprogram på TV? Konstnärsdrömmen, Big bang theory och Projekt runnway.

Bästa boken du läste i år? Min fantastiska väninna av Elena Ferrante. En underbar bok om två väninnor som växer upp i Nepal. Det är den första boken av fyra.

Största musikaliska upptäckten? Fick tillbaks en CD med Ruben Morgan från väninnan Marie, som jag hade glömt att hon lånat (innan jag hade lyssnat på den) Den heter ”Word throught your eyes” Den är jättebra, speciellt låten ”My redeemer lives”. Den funkar bra som bakgrundsmusik när man arbetar.

Vad var din största framgång på jobbet 2016? Att jag har upptäckt hur roligt och rogivande det är att sitta och skriva. Speciellt när det jag skriver på innehåller bilder/Illustrationer, så att jag kan alternera mellan datorn och ritbordet. Det var naturligtvis en stor framgång då böckerna kom ut och sålde bra.

Största framgång på det privata planet? Ja, oj, här får jag tänka till. Att jag övervan min tvekan och rädsla för att ge mig ut på tågluffen kanske. Eller att min mamma och jag har de rätt mysigt tillsammans sedan jag flyttade tillbaks till Vänersborg. Det är ju inget nytt, men det är fint att ha sin ”gamla mor” speciellt eftersom vi kan prata om det mesta.

Största misstaget? Jag gör väl inga misstag? Nä då, jag skojar. Jag gjorde en del missar när jag var på praktik i Pingstkyrkan. Det var ett jobb som sekreterare vilket är besvärligt för en så disträ människa som jag. Affischer med fel namn på predikanter eller tider för händelser i programbladet överraskade mig lika mycket varje gång. Jag var i stort sett inte alls så noga som min chef, t.ex. hade programbladet blivit alldeles ”vingligt” om inte John hade gripit in och berättat att jag måste använda tab-verktyget. Och liknande grejer. Så klart gjorde jag en del saker rätt, men det var märkligt att uppleva alla de där ”småfelen” som hela tiden ”drabbade mig”. På det mänskliga planet var det ju en fantastisk arbetsplats, med mycket kontakt med invandrare, språkcafé och annat. Men ett riktigt stort misstag? Det här är ju svårt… ja, jag får nog lämna detta, det finns kanske någon som vet bättre än jag här, återkoppla i så fall till mig 🙂

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare, resan gjorde mig verkligen mycket glad. Och det faktum att utbrändheten inte är så akut längre. Jag orkar inte lika mycket som förr, men har hittat vägar att leva med den, och lider inte av den på samma sätt som jag gjorde i början. Men kanske ledsnare också, för det blir lite tomt när ett stort projekt tar slut, som mina Bildböcker. Det har varit svårt att komma tillbaks till samma flyt med skrivandet som jag hade då, men det ska nog lossna.

Vad spenderade du mest pengar på? Tågluffen.

Något du önskade dig och fick? Jobba med att skriva böcker.

Något du önskade dig och inte fick? Att en prins skulle komma ridande på en vit häst och ta med mig till en sagovärld.

Vad gjorde du på din födelsedag 2016? Inget särskilt. Jag bara sköt och sköt på den och till slut gick mamma och jag på Kopparn framme i November för att äntligen fira min födelsedag, som egentligen är den 17’e augusti. Däremot fick jag underbart fina presenter av mina släktingar på den rätta dagen.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mindre stress och oro. Mer träning. Mer fokus på vad jag vill i livet och mer strategier för att nå dit.

Vad fick dig att må bra? Att bada i Medelhavet.

Vem saknade du? Pappa, jag saknar alltid honom, lite då och då.

De bästa nya människorna du träffade? Hela tågluffar resan var full med möten med nya människor, som jag tänker på då och då. Några vet jag namnen på och andra inte. Det bästa med att resa är nog alla spontana möten överallt. Men jag tänker också på Ida Thelin som alltid hjälper mig och stöttar vad det gäller mina böcker. Vi kanske inte träffades för helt första gången 1016, men vi fick i alla fall chansen att lära känna varandra det här året.

Mest stolt över? Att jag har börjat träna igen, sedan fyra veckor 🙂 det var riktigt länge sedan. Den dåliga ryggen tvingade mig till motionspalatset och jag är jätte nöjd med personliga tränaren sjukgymnasten Tony. Jag är stolt över att jag hade en egen ”resekassa” för människor som behövde lite gåvor på resan, det ledde mig till många spännande händelser och upplevelser. Men mest stolt? Jag är väldigt stolt över att jag genomförde resan trots att jag inte visste om jag skulle orka eller känna av mina utbrändhetssymtom, det var en chansning som gick bra.

Högsta önskan just nu? Jag önskar en varaktig fred i Syrien. Att de får hjälp att bygga upp sitt land och att de löser sina konflikter, det är människorna värda efter detta fruktansvärda krig. En lite mer småskalig önskan är att skolan i Sverige ska bestämma sig för att göra Bilden obligatorisk igen på Gymnasiet. Mer kreativitet åt folket!

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jag tror att jag ska fika mer och umgås mer med kompisar.

Kommentera

