En bit av nya boken

Jag har ju redan visat kapitel ett i nya boken och här kommer kapitel två. Boken är en reseskildring, bl.a. Den har två tidslinjer: En när jag är liten i Cap d’ail och en femtio år senare när jag åker ner på en Interrail biljett och bor där nere några veckor. I början är de olika tiderna mer åtskilt men senare i boken är det olika minnesbilder som kommer ock går allteftersom brättelsen går framåt.

Här kommer Kapitel två…



 

                                                                       2

 

 

Jag är kung i vattnet. Jag kan inte simma, men det salta vattnet lyfter mig underifrån. Jag flyter med cyklop, snorkel och simfötter ordentligt fastsatta. Mellan de gråbruna stenarna på botten glimrar de gröna, blå, röda och vita. Det är glasbitar, som har slipats runda som stenar av vågornas trofasta rörelser. Det glittrar och blänker i det solljus som sipprar ner i det salta vattnet.

Med några kraftiga tag med simfötterna är jag ute på djupare vatten. Här finns det större stenar med gröna växter på. Jag bottnar inte, men flyter. Inget skrämmer mig. Inte förrän jag når de stora kraftiga klippblocken som ligger på botten övervuxna med kraftiga havsväxter vid ena sidan av stranden. Där är det mer strömt och man blir snabbt varse dyningarna, som inte känns så mycket närmare land. Botten är oberäkneligt olika, meter för meter. Ibland känner man botten mot magen eller cyklopet och ibland är det många meter djupt ner till den ljusa sandbottnen. Jag stannar aldrig länge över klippbottnen, men roar mig med att smaka på den skrämmande upplevelsen för att sedan återvända till säkrare vatten. Jag vet inte hur många gånger jag har åkt från den ena till den andra sidan av stranden si så där två meter ut när jag hör pappas röst.

– Sofia! Var är du? Sofia! Du får komma upp nu.

Det är konstigt. Jag skakar av köld när pappa klappar om mig med den stora vita lite sandiga badhandduken. Jag har inte alls någon känsla att jag skull ha varit kall i vattnet, men mamma är snart där och klappar hon också.

– Nu får det räcka, du är alldeles blå om läpparna.

Hon kramar om paketet med sin dotter med simfötter insvepta i den stora handduken och liksom drar ner mig på platsen där familjen ”bor” och trängs med andra på stranden, just denna dag. Jag sitter på det varma bastunderlaget med handduken kring mina ben mellan mina båda vackra föräldrar. När jag lutar mig mot pappa känns han alldeles varm på ryggen. Mamma har en moderiktig bikini som gör att övre halvan av hennes bröst lyfts upp mot solen. Hon fjällar ordentligt nu. Jag klappar henne på brösten och pillar bort lite flag. Lägger mig sedan på hennes ben och vilar. Jag låter solen och familjen och sorlet på stranden värma mig, medan mamma plockar fram matlådan med ägg, bröd och stora melonbitar. Över mig en klarblå himmel, Runt mig min familj, på mig saltkristaller, under mig stenar och inne i mig frid.

Jag visste väl det, Någonstans skulle jag bli helt lycklig, någonstans skulle det finnas ett paradis för mig. Jag visste det, jag visste det.

Vi var inte bara på stranden. Med bubblan åkte vi till Picassos ateljé medan han ännu levde. Vi sprang på Brigitte Bardot i St Tropez och Gace Keller i Monaco. Det var annorlunda då. Kändisar rörde sig ute bland folk mycket friare. Nu i efterhand verkar det nästan overkligt. Och i mina minnen, som var så ung under den här tiden, för mig ter det sig som om jag har varit med i en saga.

sofiaivattnet

Ha, ha, ha, alla Illustrationerna är inte lika bra 🙂 Men det är ju så under tiden man jobbar med materialet. Det är kul att ha Illustrationer till alla kapitel, så kan man alltid gå tillbaks och byta ut eller ändra. Så håll till godo, det är mitt i processen.

 

Kommentera

