Ovanlig jul och två rekommendationer.

vatten

Det har varit en ovanligt jul i år för min familj. Ganska få julklappar mellan mamma och mig, ganska sund mat, inget fotograferande inne  och lite fler dagar än vanligt som jag skulle sova över. Vi hade pratat om vad som egentligen var viktigt för oss på julen och det var därför vi ändrade lite grand i rutinerna. Så tog min surf slut några dagar innan vi skulle gå in i julbubblan! Både påfrestande och lite gott samtidigt. Jag fick hjälp av min snälla granne, med en wifi som gjorde att jag kunde surfa lite, de gånger jag gick hem och grejade något, men i princip så tillbringade mamma och jag  hela dygn tillsammans mellan 23’e och till i dag, när jag har kommit hem.

Jag tror att jag utvärderar lite senare, men de gångerna jag satte mig några timmar för att korrekturläsa ny boken så var jag riktigt fokuserad faktiskt, vilket jag alltid uppskattar.

frida

Jag var på en riktigt mysig fika med Nina Sandström under mellandagarna. Jag tänkte att jag skulle göra lite reklam här för hennes bok. Hon har sammanställt material som hennes far Lennart Sandström skrev och det har blivit en intressant bok som heter Levande Latin. Den är snygg och nätt och passar i de flesta sammanhang. En riktig gåvobok vid studentavslutningar, besök hos vänner, till äldre släktingar, till yngre släktingar eller kors i taket… till sig själv 🙂 Det är ingen tung bok, utan man läser den lite då och då för att skaffa sig inspiration. Nu för tiden målar ju många latinska ordspråk på sina väggar, eller har med dem i sina loggor (som jag själv) så latinet finns alltid med i olika sammanhang. Boken ger ett axplock av olika latinska ord, fina bilder och är mycket trevligt skriven. Lärare av alla slag, eller ”reklamare” borde skaffa sig den här tycker jag. Om du vill kolla boken på Bokus, så tryck här.  #levandelatin

dammen

Den andra rekommendationen är min egen bok som också har lite olika användningar. Man kan köpa den till sig själv som inspirationsbok eller ge den till sitt barn eller någon annan ungdom. Bildlärare har naturligtvis extra bra användning för boken. En bildlärare kan antingen ta lektionsförslagen rätt av eller använda sig av den som inspiration till egna lektioner.  Och man kan också gå till sin rektor och be honom eller henne att låta skolan köpa in en klassuppsättning. Jag har alltid menat, sen jag gjorde den, att den passar till både högstadiet och gymnasiet. Nu har det också kommit ett erbjudande om en referensbok för den som vill titta på den innan det blir aktuellt med en klassuppsättning. Om du vill kolla på min bok, som heter Ämnet Bild, så klickar du här.   #ämnetbild

 

Kommentera

