Det är ju inte bara texten…

Även om texten är det som tar mest tid så är boken ett hopkok av text, Illustrationer och foton. Dessutom, trots att den är så personlig, så vill jag ha med tipps om resmål, hotell och lokala måltider. Om du vill får du gärna ge mig feedback på detta också. Det behöver ju inte vara här. Det går bra med Facebook, messenger eller e-mail: sofiarhedin@gmail.com Nu kommer det ett kapitel dvs. en dag. Ett kapitel = en dag. Där jag tar med foton och ett recept så att du får en aning om hur det kan se ut. I ett annat kapitel är det kanske en karta eller något annat, som mest hör hemma i en resebok. Text feedback är fortfarande välkommet, men texten kommer f.o.m. i morgon att kollas över av en vän som har erbjudit sig detta 🙂


28 september

nicesallad

Jag vaknar Kl 12.00 av att den trofasta solen strålar in genom mitt franska fönster. Jag hade glömt att stänga fönsterluckorna på kvällen. Börjar jag bli för orädd? Hur som helst så är jag väldigt gott utsövd. Det ryktas om ett annalkande regnväder. Fort ner till stranden!

14485177_10154204094089219_6320642107654089712_n

Ibland är det så lugnande att komma ner till stranden (även om man har skyndat sig ner) Simturerna blir långa, salta, underbara historier och jag vilar genom att flyta på rygg. Jag vågar mig längre och längre ut. Blir modigare och modigare. Jag njuter och denna dag skakar jag av nedkylningen som vatten alltid gör med huden. Precis som när jag var liten har jag inte märkt att jag var kall så länge jag var i vattnet. Jag stannar kvar länge på stranden och lyxar till det lite med en av traktens specialitet. Salade Nicose. Den är verkligen obeskrivligt god!

14484642_10154204094234219_8788910031166288000_n

Recept på den Nicisianska salladen

Principen är en grönsaksbädd med Tonfisk på men inte tonfisk i burk utan stekt i panna.

• Grönsaksbädden: Olika former av gröna blad: Ruckola, spenat, spretiga blad. Var fantasifull här. Desto mer olika blad, desto bättre.

• Andra grönsaker som halva små tomater i olika färger, kokt kall haricovert, gröna platta bönor (typ stora socker ärter eller liknande) tunt skivad rödlök, inlagd salt gurka, peparoni.

• Denna stora grönsaksbädd kryddas med några sardeller för smakens skull och olivolja och vinäger (balsamvinäger tror jag) och lite salt och lime. Låt grönsakerna drunkna i vinegretten!

• Den färskstekta tonfisken läggs på grönsaksbädden lite stilfullt så där.

• På toppen läggs en röd sak som du ser på bilden, men som jag inte vet vad den heter. Jag tänkte be om en doggybag för det var så mycket, men jag kunde inte sluta äta.

Den saltsyrliga maten tillsammans med utsikten över Medelhavet var den största kulinariska upplevelse sedan Antibe.

Eftersom jag inte alls vill lämna stranden utan bara stannar och låter timmarna gå så får jag uppleva när två födelsedagsfirande och annat festande drar i gång. Jag deltar ju inte direkt, bara trummar lite diskret med i musiken, på solstolen He, He, det är mysigt att få ta del av de festligheter som alltid drar igång framåt kvällen på stranden. Jag går inte hem förrän solen börjar gå ner.

14440953_10154198868304219_2274822898008470185_n

I kväll var första gången det var lite kyligt vid 18.30-tiden. Stadens temperaturmätare visade 22 grader, när jag gick hem med mat och mineralvatten.


Jag tänker så här: Ibland behövs några foton, men ibland inte. En riktigt slipad författare hade kanske kunnat göra om olika foton till text, men är det inte lite roligt samtidigt? Den blir lite mer lättsam (och modern) tycker jag med allt det visuella. Lite rese- och måltidstips har jag tagit med, men det får inte ta över enligt min åsikt.

Kommentera

