Kurar skymning under en varm pläd

Jag har börjat på praktik på Erikshjälpen vilket går bra. Det enda kruxet är att jag är tröttare än vanligt mellan arbetstillfällena. Jag tror att jag kommer att vänja mig, men just i kväll har jag tagit på mig läsglasögonen och ligger å gottar mig med Elen Ferrantes härliga bok ”Min fantastiska väninna”

elena1

Det har kommit ut tre av fyra böcker i samma serie och jag har redan läst alla tre. Men den första genomläsningen var lite snopen, för böckerna är så bra att man läser ut dem för snabbt. Med en lite mindre bra bok kan man ju dela upp den på flera kvällar, men det gick inte med dessa. Man slukar dem! I alla fall gjorde jag det. Nu har jag börjat från början och har tänkt att läsa långsammare och kolla lite på hur hon skriver och varför de är så himla bra.

Dessutom är ju omslaget helt magiskt. Jag föll för det redan i somras på resan, men väntade tills jag kunde köpa den på svenska. Omslaget är förresten själva inspirationen till att jag började måla mina egna svartvita bilder… Det är ju bara så stämningsfullt och snyggt!

Kommentera

