Vad ska du göra i helgen?

Jag fick frågan i dag (på nya praktikplatsen) Vad ska du göra för kul i helgen? Jag svarade: ”Jag orkar inte detta just nu… men om jag hade orkat hade jag åkt ner till en väninna som jag har känt sedan Gymnasietiden som bor i Göteborg. Till hennes fina lägenhet… (fin som en dröm) där hon har samlat fler goda vänner som jag inte har sett på minst 30 år… för att fira hennes sextioårsdag. Ett sånt där gyllene tillfälle, som bara dyker upp ibland. Det hade varit en fin reeunion för många av oss.” Åh, vad kul! Förvånade ansikten över svaret på en enkel fråga. ”Ja, årtiondets fest kan man säga… Just när jag behöver komma bort och ladda batterierna och skulle behöva lite kul. Då kommer denna inbjudan. Väninnan är konstnär, fotograf och bildlärare och vi har delat livet i olika städer och länder… ” Åh, jasså? ”Ja ni skulle bara veta, vi har delat det mesta. Och jag kan bara tänka mig hur god mat hon kommer att servera och vilken minnes värd kväll det kommer att bli” Hum. ”Ja, så är det. Detta hade jag gjort om jag hade orkat. Men ibland är det så med mig. Att jag inte orkar.

Det här är det tråkiga med utbrändheten. En ny praktikplats, nya rutiner, svårt att få ihop sömnen gör att jag måste avstå från saker som jag tycker är roliga. Jag kan inte och vill inte berätta hur det känns, varför jag vet att jag inte orkar, varför jag måste ha hela helger där inget ska hända… Det bara känns i huvudet, i magen, i kroppen som inte är med, i händerna som darrar, i själen. Jag bara märker det på kvaliteten på sömnen, på total avsaknad av inspiration, på självkänslan, på trögheten i tankarna och allt jag glömmer bort fast jag kunde bara fem minuter innan, på rädslan, på yrseln och och och… Det är då jag måste trycka på pausknappen och göra ”ingenting” (Det blir ju aldrig ingenting… Jag kanske tröstar mig med matlagning, det brukar hjälpa eller något kreativt, stillsamt, men ingenting planerat, ingen tid att passa) Så att jag verkligen vilar mig igenom dagarna.

Jag började fredagskvällen hemma hos mamma på en liten middag och när jag gick hem var vännerna i glashuset på gården, så det blev lite snacks och snack där också, men jag tror att jag somnade framåt tiotiden med den där vetskapen att nu är det bara vila som gäller. Förutom att jag vaknade till mellan sju och åtta så vaknade jag till slut kl. 18.00 på lördags kvällen. Hur funkar det? Inte vet jag. Men när man väl har bestämt sig för viloläge så är det som om kroppen själv tar chansen. Arton timmars sömn. Hö. Men inte bara det… det vakna vilandet är också viktigt. Det där att bara strosa omkring lägenheten eller ute. Strosa alltså! Ingen power walk! Plocka upp, få ordning, laga mat 🙂 ja, konstigt nog är det bra för humöret. Så laddas batterierna och tankarna liksom kommer tebax. Komma på saker igen och få ordning i huvudet 🙂

mat

Ah, jag slänger med receptet:

SOFIAS TOMATRÖRA

  1. Det man ser på bilden ska i princip ner i den stora pannan. Alltså skala, tvätta, hacka och blandas i hop. Jag kokar grönsakerna för sig, men man kan säkert koka dem i själva tomatsåsen. P.s. i plastlådan ligger det några restbitar av kött (rökt). Alltså lite smakrikt kött och kikärtor är proteinkällan.
  2. En burk coccosmjölk ska i och rikligt med små bitar av Ingefära.
  3. Andra kryddor är vitlök, soyasås, (mycket lite) balsamvinäger, två köttbuljongtärningar, citronpeppar, gurkmeja och annat man tycker är gott.
  4. Sen in med matpaket i frysen.
  5. Det viktigaste är att man inte stressar, smakar av ofta, har radion på, tänker fritt, dansar lite då och då till musiken (nä jag skojar)  det viktigaste är förstås att man inte gör det för matens skull utan för att det gör att må bra igen och för att hämta krafter. Att det funkar som terapi. Som bakgrund till att man egentligen vilar upp sig. Det ska eg. vara ett recept som man har gjort tusentals gånger och en maträtt som nästan gör sig själv. En man nästan kan göra i sömnen. (Har du andra saker som gör att du mår bra, så gör det så klart)
Kommentera

