Volontär

volon

Jag sitter och tänker på min nya arbetsplats.

I början trodde jag att det var många där som hade samma benägenhet som jag. Och det är det säkert… några… som… precis som jag… har arbetsträning där. Men på den stationen där jag är på dagarna består mest av volontärer. Alltså människor som är där och jobbar helt frivilligt. Det har förundrat mig sen första dagen… jag förstod att det var så.

Jag skrev ju nyligen om att ge av sina pengar. Men att ge av sin tid och arbetskraft… undra om jag hade gjort det?

De här människorna har ju någon annan inkomstkälla, så som pension eller annat. Och ändå ger de massor av sin tid föra att arbeta gratis med något de tror på. Eller kan det vara så, att de faktiskt trivs med det? För mig blir det så väldigt ädelt, kanske mest för att jag inte har varit i kontakt med det innan. Ingen i min familj gjorde så. Förutom att man inåt i familjen gör en hel massa för varandra, så klart. Men mest tror jag för att jag tror att jag inte hade gjort så. Vem vet? Jag kanske blir en glad pensionär en dag som går ner till Erikshjälpen och gör saker av ren och skär välvilja. Men när jag skriver det, tror jag att det inte kommer att bli så. Vet. Med 80% säkerhet.

Hade jag någon annan inkomstkälla så skulle jag börja mina dagar med en skön och styrkande sovmorgon. Slippa göra mig i ordning. Börja dagen med två goda ostsmörgåsar och en kopp the, framför datorn och dra i gång lite långsamt med nattens idéer. Med betoning på långsamt. Kanske börja med att skriva upp lite stödord.  Sortera lite bland idéer och infall. Och sedan skriva på olika böcker eller andra projekt. Helst växla mellan ritbordet och datorn för produktion av bilder och text. Det skulle vara alldeles tyst och fridfullt eller så skulle jag sätta på någon lovsångskassett. Jag skulle vara så tacksam för idéeflödet och kreativiteten. Och lugnet. Och att börja dagen rätt i mina egna ögon.

De flesta av dem berättar att de gör det för att de tycker om det. En av kvinnorna arbetar som volontär under vinterhalvåret och tar hand om sin kolonilott på somrarna. En annan är arbetslös och arbetar som volontär innan hon har hittat något annat och många är de volontärer som redan har pension. Det sorterar och slänger. De putsar och lagar. Några kommer och bakar till lördagens café. Någon har hand om köket så att vi andra får en goda fikapaus. Några transporterar varor som ska hem till någon. Man ser dem köra ut möbler på en rullande pall ibland och några tar emot varorna och gör en första sortering. Det är lite tomtens verkstad över det hela för mig som aldrig tidigare hade sett bakom kulisserna på Erikshjälpen. Och jag trivs också, det är en fin arbetsplats. Men volontär? Ja, nu behöver jag ju egentligen inte ta ställning till det. Jag arbetar ju där ändå. Men inte som volontär.

vo

 

 

 

Kommentera

