Klädd i konst

Jag gillar att man lär sig så mycket om kläder, på ”jobbet” på Erikshjälpen. I dag var vi tre, varav en lite mer erfaren, vid det stora sorteringsbordet.

Kläderna tar vi ur stora påsar ur en jättestor klädvagn vid sidan av bordet och sedan går vi igenom kavalitén på kläderna, sätter på en lapp, väljer rätt galje och hänger de på rätt plats. Om de är fina men bara lite noppriga så finns det en liten maskin, som går på ett litet batteri som tar bort nopprorna. Det finns  fläckborttagningsmedel av olika styrka, trasor, vatten och roller för att ta bort dam och fläckar och sax så klart för att klippa bort lösa trådar. Även sysaker finns om det är ett så fint klädesplagg att det lönar sig att fixa en trasig söm.

Och det är just det… vad är ett tillräckligt fint klädesplagg? Här ligger den största utmaningen för mig, men man tränar upp ett öga för detta, får jag ju hoppas. I dag kom vi att prata om fina märken (som har en egen plats ute i butiken) FilippaK kände jag igen från förut. Men Stockholm och Kaffe har jag aldrig hört om. Och Gudrun Sjödén är tydligen fint nog för den fina platsen. I  dag fick jag lära mig ett nytt märke: Klädd i konst. Det var så fint att den mest erfarne av oss gick och berättade det för vår närmaste chef. En ny värld för mig. Men namnet är ju väldigt fiffigt. Där har allt den som kom på namnet varit riktigt kreativ. Vem vill inte vara klädd i konst?

För min del tror jag att det faschinerar  mig för att vi inte grejade så med kläder hemma. I alla fall inte jag och mamma. Det var pappa som tvättade, hängde och var noga med kläder i min familj. Vardagskläderna kunde vara lite hur som helst för oss tjejer. Visst har jag en liten avdelning för finkläder i garderoben, men de används ju så urbota sällan så det blir inga noppror där. När det väl händer… att man använder de fina klänningarna och skorna så blir det inga fläckar heller eftersom man använder dem med vördnad och hänger upp dem så fort man kommer hem. Dessa kläder ska dock luftas, och det är väl det jag kan om kläder… Och att vissa kläder ska kemtvättas. He, he, det är kul att lära sig nya saker ”på äldre da’r”

Kommentera

