Chez Victoire

Den bästa maten i somras på resan till Sydfrankrike bjöds definitivt på Chez Victoire.

Jag var på besök i Antibe för att besöka Picassomuséet och kom till staden mitt i ett regnväder. Trots att jag hela tiden fick gå från det ena regnskyddet till det andra, upptäckte jag snart att det var trevligt att gå där för det var den enda staden jag besökte som var platt.  Där går inte alperna så nära stranden och man behöver inte antingen gå uppför eller nerför på vägar eller trappor. Behagligt, för jag kände inte träningsvärken så mycket. Jag hade gått Pasteurgatan hela vägen från stationen då regnvädret tilltog och jag tog skydd i en bilverkstad som låg mitt i staden. Där frågade jag en äldre herre om han visste om någon lunchrestaurang i närheten och han pekade ut Chez Victoire för mig.

Blöt i håret och på klänningen gick jag in. Det var inte så mycket folk där just denna regniga dag och jag fick en jättebra betjäning av en omtänksam kypare som rekommenderade Entrecault efter att jag hade bett om något man blir mätt av.

Av någon anledning fungerade inte kortet när jag skulle betala, så jag fick lämna ifrån mig passet och komma tillbaks två dagar senare. Denna gången var det en underbar solskensdag och restaurangen var helt proppfull. Jag tog en Entrcault igen för jag lever i den tron att ingenting kan toppa den… fortfarande.

Senare har jag letat upp stället på nätet och hittat fina videor från musikuppträdande och bilder på deras mat och underhållning (Jag återkommer med ett kapitel om kvällsunderhållningen och nya maträtter, senare) Så här presenterar de sig själva:

C’est bon, c’est rapide, à toute heure, prix corrects, c’est le concept de Victoire. Et toujours du végétarien, du sans gluten, du bio le plus possible, et du ”fait maison”. Bienvenue dans votre cantine chic, bienvenue Chez Victoire.

Om jag skulle göra en analys så skulle jag säga att det verkar vara en blandning av mat från den äldre skolan (mycket smakfullt) och en yngre spännande kreativare matlagning. Mat gjord av hängivna och proffsiga medarbetare, helt enkelt, som brinner för sin sak och jobbar hårt för att du ska få en fin upplevelse. Stället känns konstnärligt och fräscht och man känner sig gott omhändertagen när man kommer dit.

Om du är i närheten av Antibe på franska Revieran, så får du inte missa denna restaurang i sommar!!

Kolla in Chez Victoire här

Om du följer sidan så får du uppdaterad information därifrån.

Kommentera

