1’a maj

På fredagsmorgonen vaknade jag meden dunderförkylning. Mina första tankar var Har jag mat hemma? och använde den lilla kraft jag hade till att göra en grönsaks/sås/blandning av det som fanns i kylskåpet och kokade massa potatis. Märkligt hur man prioriterar i ett sådant läge. Jag kände väl på mig att snart ligger jag utslagen, vilket jag snart gjorde. Och med en oroande stark huvudvärk och nackstelhet så blev jag rädd och flyttade hem till mamma. He, he.  Jag var så himla orolig och helt säker på att det var på väg mot hjärnhinneinflammation. Min sjuksköterskeutbildning i kombination med en allmän hypokondri kan ibland trassla till sig för mig. Ssk’an på sjukvårdsupplysningen tog ner mig på marken rätt snabbt efter som jag ”bara” hade ont men ingen hög feber. Ja, ja, så kan det vara 🙂 Lite nässprej verkade mycket effektivt och vi tror nu att det var bihålorna som ”gjorde ont” Jag blir så himla harig när det kommer till sjukdomar.

Nu är det 1’a maj och solen har lyst hela helgen. Fint, fast man inte kan gå ut. Jag är tillbaks i lägenheten och har tagit första tuggan av grönsaksblandningen 🙂 Gott! Sitter och tittar ut över gården. Vårt nya glashus är så fint, så även den stora altanen nu när det börjar bli grönt ute. Det var en bra investering, det där, men så är vi 17 hushåll som delar på denna fina gård 🙂

Kul att komma hem till ritbordet oxå, även om det kommer att dröja innan jag kan jobba där. Utmaningen som jag håller på med är att Illustrera en bok med dikter och små noveller som ska tryckas i svartvitt. De flesta tycker nog att blyertsteckningarna är de finaste, så låter det i alla fall  bland oss som är med.

Även jag gillar blyerts…

Men jag gillar tuschpennan också och att arbeta med grafiska lösningar.

Man kan göra fina figurer med bara en tuschpenna.

Och diverse försök med att kombinera tusch och blyerts…

Jag hoppas på att kunna kombinera många svartvita stilar 🙂 Så småningom när jag har blivit lite bättre. Här kommer lite nörd information: Alla figurer kan läggas in i Illustrator (med borttagen bakgrund) och kombineras, kopieras, andras på storlek, spegelvändas, osv.

Detta är ju något jag gör på fritiden, så det kan inte fortskrida hur fort som helst, men det är gott att ha ritbordet NÄR man väl är både ledig och frisk. Ha en fin 1’a maj!

Kommentera

