Bönröror

Jag brukar göra bönröror från grunden. D.v.s. torra bönor som först blötläggs och sedan kokas. Recept och tider på detta, till de olika sorterna finns på nätet så jag tar inte det här.

Recept på helgens bönröra

Woka vitkål, gul lök, vitlök (Jag gör detta i en vanlig stor stekpanna) På med hela tomater i sås (helst inte burk, utan box) och lättkokosmjölk. Lägg i bönorna. Kryddor: Gurkmeja, ingefära, soyasås, HP sås, buljongtärning, rödvinsvinäger, några oliver. Citronpeppar och häll lite citronsaft över. Lite!

Det här ser ju inte så aptitligt ut för ögat, men det är både billigt och gott 🙂 Hp-såsen är bara för att jag inte hade nog med buljong, och ja, jag använder buljongtärning. Jag vet att det är massa kemikalier i dem, men att laga sin egen buljong i ett enmanshushåll vore att ta i för mycket enligt min mening. Många undviker soya för att den innehåller gluten, men denna favorit vill jag inte vara utan.

Jag tänkte att jag skulle dissikera detta recept lite grann.

  1. Den huvudsakliga grönsaken som var vitkål denna gång kan med fördel bytas ut med liknande kraftiga grönsaker som brockkolli, morötter, palsternacka, kålrot, blomkål, eller vad du kommer på. Man kan ju ha en mix av flera grönsaker så klart.
  2. Löken har jag alltid med när det finns med tomater. De gifter sig så bra smakmässigt, så den byter jag inte ut. Men det kan ju vara olika former av lök så klart, som purio- eller silverlök osv.
  3. Vitlök är nästan alltid med, likaså ingefära och gurkmeja för hälsans skull.
  4. Bönorna kan vara av olika slag, det är upp till var och en.
  5. Kokosmjölken är inte alltid med. Bara om jag gör en väldigt stark kryddblandning så använder jag kokosmjölken för att bryta av, men gillar egentligen röran bättre utan mjölken.
  6. Vinägern kan uteslutas om man vill, men då blir citronsaften helt nödvändig, för syran.
  7. Oliver har jag bara med denna gång för att jag inte hade olivolja.

Här kommer ett exempel på en omelett där bönröran passar bra in.

I vanliga fall gör jag en omelett där jag ”bakar in” finhackade gröna blad och feta ost. Den smakar gott, men oxå för att höja fettnivån lite då jag inte har med några extra kolhydrater (som bröd, ris eller pasta) Nu skulle jag göra mig till lite och göra tallriken snyggare, vilket bara gjorde omeletten smaklös tyvärr. Nästa gång får det bli inbakat. Hur som helst så är det gröna hämtat från gårdens sallads/krydd-buffé, odlad i en skottkärra och på lite andra ställen, här och där.

Kommentera

