Den gröna varianten

Då var det dags att göra en bönröra igen och den här gången kommer det att bli en grön variant. Det beror alltid på vad jag har hemma, det där.

Huvudgrönsaken blir Brockoli. Men jag börjar med några små ingredienser som ska stekas allra först: Ingefära, Vitlök och en Palsternacka.

Jag har ingen lök hemma och det behövs smaker som bryter av den kraftiga tomatsmaken, så Palsternacka blir bra till detta.

Efter att dessa vita små bitar har stekts i olja häller man på (i det här fallet) pressade tomater och vatten och sedan går brockolin i…

Låt det koka ett tag med tänk på att det blir godast om grönsakerna är lite al Dente. Vid det här laget är jag orolig för att jag inte hade lök hemma. Det känns som om smaken kommer att bli lite platt.  Men så hittar jag några kantareller i kylskåpet…

Till kantareller hör smör! Stek dem i lite olja ( i en egen liten stekpanna!) och lägg på smöret mot slutet för smakens skull.

o.k. Efter att Kantarellerna har hamnat i röran är det några få ting till som ska med: HP-sås, rödvinsvinäger, buljongtärningar, oliver, Gurkmeja och liiiiite citron.

Ha, ha, vilken suddig bild, men har bara den på mina hackade och frysta grönkåls-blad.

I stället för bönor denna gång blir det kokta ”Haricots verts” och de läggs i sist. Jag tog dem frysta och kokade upp i en kastrull. Inte mer än kokade upp! Sedan slog jag av vattnet. Den här rätten ska ha haricots verts som är extremt al Dente. Man lägger i dem sist och när de är i så ställer man ganska snabbt av hela röran från plattan och låter dem svalna. OBS! Om man tar färska haricots verts så ska det vara längre koktid. Men på frysta grönsaker kan man med fördel köra denna snabb-kok-variant eftersom det ska bli matlådor som ska värmas upp innan måltid och då behåller maten sin spänst) Och som jag har sagt så många gånger förut: Den här röran kan serveras till i stort sett all mat. Bon apetit!

 

 

Kommentera

